Awaria hamulców – co robić?!

Regularne serwisowanie zapewni sprawne działanie hamulców. Nagła awaria hamulców w dobrze utrzymanych samochodach jest możliwa, ale prawdopodobnie bardziej prawdopodobne jest, że zostaniesz uderzony piorunem.

Nabierz nawyku sprawdzania hamulców za każdym razem, gdy zasiadasz za kierownicą. Testowanie hamulców zajmuje tylko kilka sekund i po pewnym czasie stanie się nawykiem. Możesz dokonać dwóch kontroli – statycznej i toczącej się.

Statyczny test hamowania:

Statyczny test hamowania to tylko kwestia wciśnięcia pedału hamulca po wejściu do samochodu. Pedał powinien wykazywać opór; jeśli nie ma i pedał jest miękki lub łatwo naciska na podłogę, prawdopodobnie masz wyciek płynu i nie powinieneś prowadzić samochodu.

Test hamulca tocznego:

Wykonaj „test hamulców toczących się”, delikatnie naciskając pedał hamulca jak najszybciej po ruszeniu i podczas powolnej jazdy. To upewni Cię, że Twoje hamulce są sprawne, zanim będziesz ich potrzebować. Uwaga: to nie jest zatrzymanie awaryjne! Po prostu „poczuj” hamulce z prędkością pięciu lub dziesięciu mil na godzinę.

Objawy zbliżającej się awarii hamulca

Hamulce działają w układzie hydraulicznym; aby system działał skutecznie, w przewodach hydraulicznych musi znajdować się płyn. Jeśli płyn zacznie wyciekać z układu, pedał hamulca będzie wydawał się „miększy” i często będzie jechał dalej po naciśnięciu. Jeśli pedał hamulca wydaje się miękki lub „gąbczasty”, natychmiast zatrzymaj się i poproś mechanika, aby sprawdził samochód.

Kiedy pedał hamulca wydaje się miękki, możesz zwiększyć ciśnienie hamowania, naciskając go wielokrotnie, jednak jest to tylko „awaryjny” środek, aby zatrzymać samochód raz – nie jest to rozwiązanie typu „do domu”. Jazda z „miękkim” pedałem hamulca jest niezwykle niebezpieczna, ponieważ Twoje hamulce mogą w każdej chwili ulec awarii, nawet jeśli nie zawiodą, będą nieskuteczne, co może prowadzić do wypadku.

Jeśli twój pedał hamulca jest twardy, a hamulce nie działają lub są niesprawne, mogło się zdarzyć, że coś się zepsuło w układzie hamulcowym – ALE… Możliwe, że coś się zacięło pod pedałem hamulca. Dlatego należy zadbać o to, aby podłoga pojazdu była wolna od śmieci i innych rzeczy, które mogłyby wsunąć się pod pedały.

Całkowita awaria hamulców

Jak wyjaśniono powyżej, całkowita awaria hamulców jest rzadka, jednak z wiadomości wynika, że ​​zdarza się to od czasu do czasu – w 2010 roku Chrysler, Honda, Volvo i Toyota wycofały pojazdy narażone na awarię hamulców.

Jeśli musisz przestać „teraz!” użyj ręcznego hamulca postojowego (hamulca ręcznego) w ruchu włączania i wyłączania, przytrzymując wciśnięty przycisk zwalniający.

Jeśli jest czas, zmień na drugi bieg i delikatnie podnieś sprzęgło (sprężenie silnika sprawi, że sprzęgło będzie działać jak hamulec), a następnie użyj hamulca postojowego, aby zatrzymać. W trybie automatycznym zmień na „niski” – jeśli w Twoim aucie jest opcja ręczna, zmniejszaj o jeden bieg naraz.

Jeśli posiadasz hamulec postojowy obsługiwany pedałem, musisz jednocześnie obsługiwać dźwignię zwalniania hamulca, aby uniknąć zablokowania tylnych kół – hamulce postojowe działają tylko na tylne koła (z bardzo rzadkimi wyjątkami).

Ostrzeżenie Użycie hamulca postojowego lub zrzucenie biegu przy dużej prędkości może być niebezpieczne i prowadzić do utraty kontroli – przed wykonaniem którejkolwiek z tych czynności należy naturalnie stracić maksymalną prędkość.

Jeśli używasz hamulca postojowego, ciągnij go stopniowo – gwałtowne szarpnięcie hamulca lub naciśnięcie pedału hamulca postojowego może zablokować koła i doprowadzić do utraty kontroli. Zablokowanie kół może szybko spowolnić samochód w linii prostej, ale wynikający z tego poślizg może sprawić, że pojazd będzie niekontrolowany, prawdopodobnie zjeżdżając z drogi. Jeśli masz elektroniczny hamulec postojowy, używaj go tylko w ostateczności – hamulce te działają na zasadzie „włącz/wyłącz” i prawdopodobnie mocno zablokują koła.

Inną metodą jest zmiana biegu na niski i wyłączenie silnika. Jednak w takim przypadku wymagana jest szczególna ostrożność. Musisz mieć prostą przestrzeń, w której możesz się zatrzymać; dzieje się tak, ponieważ wspomaganie kierownicy ulegnie awarii, gdy tylko silnik zostanie wyłączony – obracanie kierownicą może być prawie niemożliwe.

Drugim niebezpieczeństwem związanym z wyłączeniem silnika jest możliwość włączenia blokady kierownicy; w niektórych modelach może się to zdarzyć, nawet jeśli kluczyk nadal znajduje się w stacyjce. Dowiedz się, jak działa blokada kierownicy już teraz – jeśli poczekasz, aż hamulce ulegną awarii, będzie za późno.

Warto zauważyć, że większość samochodów wyprodukowanych od wczesnych lat 90-tych ma hamulce „dwuobwodowe”, które w przypadku awarii układu hydraulicznego nadal działają na co najmniej dwa koła. Dwuobwodowe układy hamulcowe to funkcja bezpieczeństwa, która skutecznie łączy dwa oddzielne układy hydrauliczne, jeśli jeden zawiedzie, drugi nadal działa.

Absolutna ekstremalność

W skrajnie ekstremalnych sytuacjach może być konieczne „rozbicie” samochodu, aby się zatrzymać – jest to jednak ekstremalna akcja w ostateczności.

Jeśli zdecydujesz się rozbić, unikaj nagłego hamowania, które doprowadzi do całkowitej utraty kontroli. Niezbędne jest jak największe kontrolowanie, a następnie awaria. Chodzi o to, aby zatrzymać samochód.

NIGDY NIE WOLNO uderzać głową w przedmioty lub pojazdy.

Gdy samochód zwolnił innymi metodami (powyżej), możesz „rozbić się”, jadąc równolegle wzdłuż krawężnika, barierki lub ściany. Spowoduje to poważne uszkodzenie pojazdu. Musisz także pamiętać, że krawężnik może być używany tylko wtedy, gdy masz pełną kontrolę i możesz utrzymać samochód prosto – uderzenie w krawężnik mocno lub z dużą prędkością może spowodować przewrócenie pojazdu. Jeśli istnieje możliwość wjechania w żwir lub błotnisty pobocze, które również spowolnią samochód, ale rób to tylko wtedy, gdy możesz sterować po linii prostej – koła mogą się „wkopać”, jeśli skręcisz na miękkim podłożu, powodując przewrócenie się samochodu .

Zanikanie hamulca

Zanikanie hamulców odnosi się do sytuacji, w której hamulce tracą sprawność (lub ewentualnie ulegają całkowitej awarii). Jest to niezwykle rzadkie w nowoczesnych, dobrze utrzymanych pojazdach.

Istnieją dwie przyczyny zaniku hamulców. Najczęstszy, a ten, którego doświadczyli nasi kierowcy w pierwszej połowie XX wieku, jest spowodowany przegrzaniem klocków hamulcowych (części, które naciskają na koło, aby je spowolnić). Jest to prawie niespotykane w nowoczesnej technologii hamulców – trzeba by było długo i mocno hamować w dół (bardzo, bardzo) długiego wzniesienia. Gdy hamulce ostygną, znów działają prawidłowo.

Drugi rodzaj spowodowany jest wodą w płynie hamulcowym. Gdy płyn się nagrzeje, woda może wyparować. Para (w przeciwieństwie do płynu hamulcowego) ulegnie ściśnięciu – dlatego zamiast przenoszenia siły hamowania na koła, jest ona rozpraszana podczas kompresji pary. Gdy system się ochłodzi, hamulce znów będą wydawały się sprawne. Jeśli Twój samochód jest regularnie serwisowany, płyn hamulcowy będzie okresowo wymieniany i ten problem nigdy się nie pojawi.

Awaria hamulca postojowego

Jeśli hamulec postojowy (ręczny) zawiedzie, zostaw samochód na pierwszym lub wstecznym biegu (lub postoju) podczas parkowania i zaklinuj przednie koła o krawężnik. Nie jest mądrze zostawiać samochód na wzniesieniu, jeśli zawiedzie hamulec postojowy, nawet z zaklinowanymi kołami.

Dołącz do grona naszych Partnerów!

Jeśli chcesz, by ta strona zaczęła dla Ciebie zarabiać, napisz na biuro@autocentrumgroup.pl

stronę napędza: