Pierwsze objawy uszkodzonego sprzęgła

Objawy zepsutego sprzęgła

Dobre sprzęgło może wytrzymać od 75 000 do 150 000 km. Zależy to od marki, modelu i rocznika pojazdu, a także rodzaju sprzęgła i własnych nawyków jazdy. Ruch typu „stop-and-go”, holowanie ciężkich ładunków, gwałtowne włączanie lub „zrzucanie” sprzęgła oraz jazda na sprzęgle (utrzymywanie stopy na pedale i sprzęganie do połowy) podczas zwalniania to czynniki, które mogą prowadzić do oznak uszkodzenia sprzęgła.

Objawy awarii sprzęgła zębatego są łatwe do zauważenia, jeśli zwrócisz uwagę na swój pojazd. Aby zrozumieć problem i jego źródło, musisz zachować czujność na hałas, zachowanie pedału sprzęgła i wydajność.

OBJAWY AWARII SPRZĘGŁA ROZPRĘŻNEGO CZĘSTO OBEJMUJĄ:

  1. Pedał sprzęgła wydaje dźwięki podczas włączania i wyłączania
  2. Pedał sprzęgła dzwoni podczas przyspieszania
  3. Pulsuje pedał sprzęgła
  4. Pedał sprzęgła pozostaje przyklejony do podłogi
  5. Pedał sprzęgła jest luźny lub gąbczasty
  6. Pedał sprzęgła jest trudny do włączenia
  7. Skrzynia biegów wydaje odgłosy zgrzytania, wirowania lub ćwierkania w położeniu neutralnym
  8. Szlifowanie występuje podczas zmiany biegów
  9. Nie można włączyć skrzyni biegów

CO TO JEST SPRZĘGŁO? JAK DZIAŁA SPRZĘGŁO?

Przed zdiagnozowaniem problemów ze sprzęgłem ważne jest, aby zrozumieć, czym jest sprzęgło i jak działa w odniesieniu do układu napędowego pojazdu . Sprzęgło to element mechaniczny w pojeździe lub innym urządzeniu mechanicznym, który sprzęga się i rozłącza układ napędowy lub przekładnię między kilkoma obracającymi się wałami.

Sprzęgło łączy te dwa wały, umożliwiając zablokowanie się i obracanie z tą samą prędkością lub rozłączenie i wirowanie z różnymi prędkościami. W większości pojazdów sprzęgło znajduje się między silnikiem a głównym wałem napędowym, modulując moment obrotowy i moc z silnika na koła. Moment obrotowy to po prostu dowolna siła przyłożona na odległość. 

Potrzebujesz sprzęgła w samochodzie, ponieważ silnik cały czas się kręci, ale koła Twojego samochodu nie. Aby zatrzymać samochód bez zatrzymywania silnika, potrzebujesz sposobu na odłączenie kół od silnika. Poprzez tarcie koła zamachowego silnika i tarczy sprzęgła możesz włączyć obracający się silnik do czasami obracającej się skrzyni biegów i odwrotnie.

Objawy awarii tarczy dociskowej sprzęgła mogą wystąpić, gdy nie włączasz sprzęgła. Sprężyny sprzęgła dociskają tarczę dociskową do tarczy sprzęgła. To dociska koło zamachowe i blokuje silnik na wale wejściowym skrzyni biegów, powodując, że oba obracają się z tą samą prędkością.

Tradycyjny zespół sprzęgła zawiera następujące elementy:

  • Tarcza sprzęgła – łączy się z przekładnią
  • Mechanizm zwalniający (mechaniczny lub hydrauliczny)
  • Linka – łączy pedał sprzęgła z widelcem
  • Połączenie – łączy widelec z płytą dociskową
  • Płyta dociskowa – łączy się z tarczą sprzęgła
  • Koło zamachowe – łączy się z silnikiem
  • Łożysko pilotujące – łączy wał wejściowy i tarczę sprzęgła
  • Zwolnij lub „wyrzuć” łożysko
  • Widelec sprzęgła – moduluje siłę między tarczą dociskową a sprzęgłem za pomocą łącznika

JAKIE SĄ OZNAKI POŚLIZGU SPRZĘGŁA?

Jeśli mechanicy warsztatowi przekładni odnoszą się do poślizgu sprzęgła, oznacza to, że materiał cierny sprzęgła jest zużyty. Twoje sprzęgło działa tylko poprzez tarcie, więc jeśli nie ma tam materiału zapewniającego to tarcie, sprzęgło nie będzie prawidłowo sprzęgać. Jeśli twoje sprzęgło się ślizga, poczujesz, że po zwolnieniu pedału i przyspieszeniu twój pojazd będzie jechał powoli, a silnik będzie pracował na wyższych obrotach. Możesz również zauważyć, że sprzęgło zwalnia się szybciej niż oczekiwano, bez większego nacisku. 

Potencjalne przyczyny prowadzące do poślizgowego sprzęgła:

  • Linka sprzęgła lub linka wymagają regulacji, ponieważ linka się zacina lub obudowa linki jest zalana rdzą.
  • Łącznik sprzęgła jest zgięty, niewspółosiowy lub uszkodzony.
  • Płyta dociskowa jest osłabiona lub wypaczona.
  • Zespół sprzęgła jest zanieczyszczony olejem z powodu wycieku oleju silnikowego lub przekładniowego.
  • Zepsute mocowania silnika.

Pamiętaj, że jeśli sprzęgło nie zostanie prawidłowo zwolnione, będzie nadal obracać wał wejściowy. Może to spowodować zgrzytanie i uniemożliwić wrzucenie biegu. Oto kilka typowych powodów, dla których sprzęgło może się zakleszczyć:

  • Zerwana lub rozciągnięta linka sprzęgła – Linka wymaga odpowiedniego naprężenia, aby skutecznie pchać i ciągnąć.
  • Nieszczelne lub uszkodzone cylindry sprzęgła podrzędnego i/lub głównego — nieszczelności uniemożliwiają uzyskanie przez cylindry niezbędnego ciśnienia.
  • Powietrze w przewodzie hydraulicznym – Powietrze wpływa na hydraulikę, zajmując miejsce potrzebne płynowi do wytworzenia ciśnienia.
  • Źle wyregulowany łącznik – gdy stopa uderza w pedał, łącznik przenosi niewłaściwą siłę.
  • Niedopasowane elementy sprzęgła – Nie wszystkie części z rynku wtórnego współpracują z Twoim sprzęgłem.

CO POWODUJE AWARIĘ GŁÓWNEGO CYLINDRA SPRZĘGŁA?

Awaria sprzęgła Objaw 1: Pedał sprzęgła wydaje dźwięki podczas włączania i wyłączania

Jeśli słyszysz hałas podczas wciskania lub zwalniania pedału sprzęgła, lub obu tych rzeczy, gdy silnik jest wyłączony, prawdopodobnie jest to problem z mechanizmem zwalniania sprzęgła lub „widelec sprzęgła”.

Widelec sprzęgła to hydrauliczne lub mechaniczne urządzenie zwalniające, które pomaga włączać i wyłączać sprzęgło. Gdy smar wyschnie, a mechanizm się zużyje, usłyszysz odgłosy. Kabel, pręt lub złącze mogą również drapać i powodować piszczenie lub stukanie.

Objaw awarii sprzęgła 2: Pedał sprzęgła drga podczas przyspieszania

Kiedy pedał sprzęgła wibruje, oznacza to, że tarcza sprzęgła sporadycznie traci przyczepność do koła zamachowego.

Możliwe przyczyny wibracji lub klekotania to:

  • Zużyta okładzina tarczy sprzęgła (materiał cierny)
  • Okładzina tarczy sprzęgła spalona lub zanieczyszczona olejem
  • Tarcza sprzęgła przeszklona
  • Piasta tarczy sprzęgła ze zużytymi wypustami
  • Wypaczona płyta dociskowa lub koło zamachowe
  • Sprężyna membrany talerza dociskowego osłabiona lub z połamanymi palcami (podskakująca)
  • Płyta dociskowa z gorącymi punktami
  • Zużyte lub uszkodzone łożysko pilota
  • Zużyte koło zamachowe

Awaria sprzęgła Objaw 3: Pedał sprzęgła pulsuje

Gdy obracające się części wewnątrz skrzyni biegów chwieją się lub wibrują, możesz poczuć pulsowanie pedału sprzęgła. W takich przypadkach problemem mogą być wypaczone koła zamachowe lub dźwignia zwalniająca wymaga regulacji. Jeśli pulsacje lub wibracje rozpoczęły się po serwisowaniu skrzyni biegów, to możliwe, że obudowa skrzyni biegów jest niewłaściwie wyrównana z silnikiem.

Awaria sprzęgła Objaw 4: Pedał sprzęgła utknął w podłodze

Pedał sprzęgła, który pozostaje na podłodze oznacza, że ​​masz problemy z wiązaniem z łącznikiem lub łożyskiem oporowym. W takim przypadku sprawdź, czy sprężyny w układzie zawieszenia nie są nadmiernie naciągnięte – mogą wymagać regulacji. Możesz również sprawdzić łożysko wyciskowe i sprawdzić, czy ogranicznik pedału jest na swoim miejscu.

Objaw awarii sprzęgła 5: Pedał sprzęgła jest obluzowany lub gąbczasty

Jeśli pedał sprzęgła wydaje się luźny lub gąbczasty, sprawdź łożysko wyciskowe lub widelec sprzęgła pod kątem uszkodzeń. Często znajdujemy awarię sprężyny membranowej płyty dociskowej w jednostkach mechanicznych.

Jeśli masz hydrauliczny mechanizm zwalniający sprzęgło, sprawdź:

  • Powietrze w układzie hydraulicznym
  • Niski poziom płynu w zbiorniku
  • Nieszczelny wąż lub rura
  • Nieszczelne połączenie
  • Pompa hamulcowa, usterka centralnego zaworu
  • Główny cylinder, wyciek z pierwotnego uszczelnienia tłoka

Awaria sprzęgła Objaw 6: Trudno wcisnąć pedał sprzęgła

Każde sprzęgło wymaga pewnej ilości danych wejściowych lub siły z napędu, aby w pełni wcisnąć i sprzęgnąć. Jeśli zauważysz, że zbyt mocno naciskasz, aby włączyć sprzęgło, oznacza to, że masz problem z mechanizmem zwalniającym. W zastosowaniach mechanicznych jest to sklejony lub zakleszczony łącznik pedału, linka, wał poprzeczny lub kula obrotowa. W przypadku układów hydraulicznych będzie to blokada lub zużyte uszczelki w układzie hydraulicznym. W układach mechanicznych sprawdź linkę, łącznik, widelec sprzęgła, tarczę dociskową i łożysko wyrzucające i sprawdź, czy wszystko jest odpowiednio nasmarowane lub zużyte.

Awaria sprzęgła Objaw 7: Skrzynia biegów powoduje zgrzytanie, wirowanie lub ćwierkanie na biegu jałowym

Ze wszystkich objawów awarii sprzęgła, które możesz zauważyć, ten jest najtrudniejszy do ustalenia. Jeśli twój samochód wydaje zgrzytanie, wirowanie lub ćwierkanie, gdy skrzynia biegów jest w położeniu neutralnym, ale hałas znika po naciśnięciu pedału sprzęgła, możliwe, że dźwięk pochodzi ze zużytego łożyska wału wejściowego. Może być niejasne, czy problem jest spowodowany wadliwym sprzęgłem, czy złą skrzynią biegów , więc koniecznie zapytaj warsztat naprawy skrzyni biegów Reno, jeśli zaczniesz doświadczać komplikacji.

Objaw awarii sprzęgła 8: Zgrzytanie występuje podczas zmiany biegów

Jeśli słyszysz zgrzytanie podczas zmiany biegów, oznacza to, że tarcza sprzęgła pozostaje włączona. Wałek wejściowy przekładni dalej się obraca, nawet po całkowitym wciśnięciu pedału sprzęgła. Ponieważ wałek wejściowy nadal się kręci, próba zmiany biegów na biegu wstecznym lub w inny sposób spowoduje zgrzytanie skrzyni biegów.

To szlifowanie może wskazywać na dowolną liczbę problemów z płytą dociskową, łożyskiem wyrzucającym lub mechanizmem zwalniającym. W mechanicznym systemie zwalniającym linka może być zerwana, zamarznięta, nadmiernie naciągnięta lub wymagać regulacji. W układzie hydraulicznym szlifowanie może wskazywać na problemy z głównym cylindrem sprzęgła, które mogą obejmować niski poziom płynu, powietrze w układzie lub wewnętrzny mechanizm cylindra, który wymaga wymiany. Sprawdź również zespół pedału sprzęgła. Pedał może mieć zbyt duży skok i wymagać regulacji.

Objaw awarii sprzęgła 9: Nie można włączyć skrzyni biegów

Problemy ze sprzęgłem mogą również uniemożliwić wsiadanie i wysiadanie z biegu wstecznego lub trzeciego. Zablokowane koło zębate może wskazywać na problemy z regulacją połączenia, awarię połączenia lub wypaczoną lub uszkodzoną tarczę sprzęgła. W układzie hydraulicznym brak włączenia biegu może wskazywać na problemy z siłownikiem głównym, podrzędnym lub obydwoma. Zwykle towarzyszy temu zmiana odczuwania pedału sprzęgła: gąbczasty, luźny lub nie zahaczający jak poprzednio. W układzie mechanicznym mogą występować problemy z tarczą sprzęgła lub tarczą dociskową, dźwignią zwalniającą, łożyskiem zwalniającym, zespołem dźwigni zmiany biegów lub linką sterującą.

Dołącz do grona naszych Partnerów!

Jeśli chcesz, by ta strona zaczęła dla Ciebie zarabiać, napisz na biuro@autocentrumgroup.pl

stronę napędza: